استراتژی بازاریابی متمایز

زمانی که کسب و کاری تمایل داشته باشد حداقل در دو بخش بازار یا گروه های هدف مختلف فعالیت کند، از بازاریابی متمایز استفاده می کند.

در این روش از بازاریابی و فروش که اغلب با نام بازاریابی چند بخشی نیز شناخته می شود کسب و کار می بایست برای هر قسمت از بازار محصولات خاصی را تولید و برنامه بازاریابی متفاوتی را تدوین کند و برای وفادار کردن مشتریان هدف گروه های محدود خود تلاش کند.

بازاریابی متمایز

زمانی که شرکت تصمیم بگیرید که محصول خود را حداقل در دو یا سه شهر و یا در مکان های متفاوت به عنوان بازار هدف به فروش برساند و یا در میان رده سنی های متفاوت بازاریابی کند و به فروش برساند از استرتژی بازاریابی متمایز بهره می برد برای مثال شرکت های تولید کننده کفش اغلب کمپین هایی را برای مردان و زنان در گروه های سنی متفاوت تولید می کنند. همچنین استراتژی بازاریابی متمایز می تواند پیغام های متفاوتی را در یک کمپین یکسان برای بخش های مختلفی از بازار به همراه داشته باشد

ویژگی بازاریابی متمایز

منابع و توانایی های شرکت باید قادر به تولید و بازاریابی و فروشی برای دو یا تعداد بیشتری از محصولات و برندها باشد.

اهداف بازاریابی متمایز

  1. حداکثر سازی فروش
  2. شناخت تخصصی از بازار هدف
  3. تنوع سازی

لازمه بازاریابی متمایز وجود دو یا چند گروه متمایز و قابل اندازه گیری می باشد به هر میزان که شرکت با شاخه های زیادتری روبرو باشد به همان میزان با فرصت های بیشتری برا ی بازاریابی روبرو می شود اکثرخرده فروشان و عمده فروشان بازاریابی متمایز را مطلوب می دانند و این به دلیل متمرکز شدن ویژه بر مشتریان خود و ارائه خدمات منحصر بفرد می باشد که در نهایت منجر به افزایش سود می گردد. لازم است شرکت در هر بخش از بازار تمایز ویژه ای و منحصر بفردی را در محصول خود ایجاد کند و تصویر خود را خوب حفظ نماید. نکته قابل توجه این مساله می باشد که ما نباید بازاریابی متمرکز را با بازاریابی متمایز اشتباه بگیریم. در بازاریابی متمرکز شرکت یک بخش خاص بازار را مورد توجه خود قرار می دهد. برای مثال، شرکتی ممکن است تنها محصولی را برای دختران نوجوان تولید کند و بخش های دیگر را مورد توجه قرار نمی دهد.

متمایز.jpg

معایب بازاریابی متمایز

اگرچه که بسیاری از کسب و کارها به دلیل اینکه نمی توانند تمام بازار بالقوه موجود را پوشش دهند، به کار گیری استراتژی متمایز را به صرفه تر می دانند اما انتخاب غلط استراتژی بازاریابی متمایز ممکن است نتایج منفی را به دنبال خود داشته باشد. که در ذیل به آنها اشاره می نماییم با توجه به اینکه بسیاری ا زمشاغل توانایی پوشش کل بازار بالقوه را ندارند استفاده از استراتژی متمایز را مقرون به صرفه تر می دانند اما مشکلی وجود دارد که استفاده از استراتژی اشتباه بازاریابی متمایز نتایج منفی را به همراه دارد

زیانهای استراتژی نامناسب بازاریابی متمایز
پیغام آشفته

قبل از انجام هر کاری بررسی نمایید که انکان دارد که یک تبلیغ را با یک متن واحد و مشخص به کار بگیرید و با استفاده از آن تمام بازار هدف را پوشش دهید؟ در غیر اینصورت اگر می خواهید پیام های متفاوتی را برای گروه های مختلف منتشر سازید، سعی کنید که در تمام تبلیغات مربوطه پیغام مشترکی را قرار دهید تا مشتریانتان شما را به عنوان شرکتی بزرگ که نیازهای متفاوتی از مشتریان خود را پاسخگو می باشد بشناسند.

هزینه

اگر برای هر جامعه هدف بخواهید یک تبلیغ خاص و متفاوتی را بسازید که مختص همان گروه باشد این روش باعث افزایش هزینه های تبلیغات می شود

انتخاب اشتباه مشتری

مسئله مهم و قابل تامل در رابطه بازاریابی متمایز که از روش های دیگر بازاریابی و فروش متمایز می کند این نکته می باشد که در شناخت و انتخاب مشتری خود اشتباه کنید و نباید تنها به دلیل اینکه اطلاعات کاملی از آن ها دارید بازار هدف خود قرار دهید برای بازاریابی و یا در صورتی که براساس برنامه ریزی و پیش بینی انجام شده رفتار نکردند باید آمادگی تغییر استراتژی را سریعا داشته باشید

رشد محدود

بازاریابی متمایز یکسری محدودیت هایی برای جامعه و بازار هدف کوچک دارد با بکارگیری این استراتژی در میان روش های بازاریابی سنتی و بازاریابی آنلاین رشد محدود به همین گروه ها فقط می شود و در غیر این صورت شما نیاز به یافتن بازارهای هدف جدیدی خواهید داشت. بنابراین از همان ابتدا در این باره تصمیم گیری نمایید که آیا می خواهید بازارهای محدود را پوشش دهید و یا به دلیل رشد بیشتر سود خود می خواهید بازارهای عمومی تری را انتخاب کنید.

اشتباهات بزرگ بازاریابی

در مراحل بازاریابی اشتباهاتی ممکن است صورت گیرد که بازاریابی وفروش شما رو از میان ببرد و نتایج عکس روی کسب و کار شما داشته باشد

در مراحل بازاریابی اشتباهاتی ممکن است صورت گیرد که بازاریابی وفروش شما رو از میان ببرد و نتایج عکس روی کسب و کار شما داشته باشد و دچار کسری نماید به جای سوددهی

مصرف کنندگان نگران من و کسب و کارم هستند

نه آنها نگران نیستند. آنها فقط در مورد پولی که به سختی به دست آورده اند و قرار است کالا یا خدمات شما را بخرند، نگران هستند. آنها اهمیتی نمی دهند که شما به مدت 20 سال یکی از اعضای اتاق بازرگانی محلی بوده‌اید،آنها به برآورده شدن درست خواسته ها و نیازهایشان اهمیت می‌دهند.هدف و تلاش تبلیغات متقاعد ساختن مخاطبین و مشتریان می باشد تولیدات و محصولات برای رفع احتیاجات و خواسته و نیازهای مشتریان براساس شناختی که از مشتریان از طریق روش های متفاوت بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال صورت گرفته است حتی اگر احتیاج باشد خواسته و نیازهای کاذب مششتریان را تامین نمایید. آگهی و تبلیغات خود را در راستای منابع مصرف کنندگانی که محصول یا خدمات را دریافت می کنند خواهد بود . در بیشتر قسمت ها، مصرف‌کنندگان تنها به این اهمیت می دهند که کسب وکار شما می‌تواند چه چیز برای آنها انجام دهد و چگونه می تواند زندگی آنها را آسان تر و بهترکند. کسانی که پیام های شما را آگهی می کنند باید بر نتیجه بخشی آن متمرکز شوند

آیا اجازه استفاده از یک آگهی در هر مکانی را داریم ؟

نه نمیتوانید.روش و نوع آگهی تبلیغات باید با توجه به مکان و شرایط محیطی تغییر کند و متناسب با آن باشد به عنوان مثال،اگرشما آگهی برای تابلوی تبلیغاتی در فضای باز می نویسید که مصرف‌کنندگان تنها چند ثانیه، به هنگام رانندگی با سرعت 80 کیلومتر در ساعت در بزرگراه در حال رفتن هستند، فرصت دیدن آن را دارند باید پیام کوتاه و واضحی باشد. اما، اگردرحال نوشتن آگهی ای برای یک قطعه الکترونیکی برای مشتریانی هستید که در خواست دریافت اطلاعات در مورد کسب‌وکارشماکرده اند، باید به مراتب،کامل و مفصل‌تر باشد و با پیام هایی که با توضیح بیشتر،سوالات را پاسخ‌دهند، و ایجاد یک حس ضروری در آنها، بیشتر ترغیب شان کنید

آیا می توانم یک آگهی یکسان را برای تمام افراد بکار برد؟

قطعا ایده ی جالبی نخواهد بود مخاطبان و جامعه هدف تبلیغات ما مختلف هستند و بسته به نوع جمعیت شناسی، فرهنگ، رفتارها، تجارب و غیره به پیامها پاسخ متفاوتی می دهند. به عنوان مثال، اگر شما برای مشتریان سابق خود یک آگهی در خصوص یک قطعه الکترونیکی می نویسید، باید متفاوت با آگهی ای باشد که برای مشتری جدید می نویسید. یک مشتری ممکن است بسیار آشنا با محصولات و خدمات شما بسیار آشنا باشد، درحالی که دیگری هیچ تجربه قبلی از آنها ندارد. واضح است که برای دستیابی به میزان حداکثر تاثیر، پیامها برای دونوع مشتریان باید متفاوت باشد در این راستا مشاوره کسب و کارکمک شایانی در شناخت جامعه هدف و مخاطبین شما در اختیارتان قرار می دهند .

لازم است که در آگهی بسیار هوشمند به نظر آیم؟

نه همیشه. زبان و لحن آگهی شما باید با مردمی که به طور مستقیم آن‌را می بینند، صحبت کند. به عنوان مثال، اگر برای نوجوانان آگهی مینویسید، بایدکاملا متفاوت از بزرگسالان باشد. مک‌دونالد را درنظر بگیرید،که با توجه به مخاطبان خود، نام برند خود را تغییر می دهد. تلویزیونMTVرا روشن کنید، تبلیغات فست فود زنجیره ای مک دونالد را با نام «میکی دی (Mickey D’s)» می بینید. این نیز مهم است که اصطلاحات مخصوص یک صنف را استفاده نکنید مگر اینکه آگهی تان را برای مخاطبانی که آنرا می فهمند در نظرگرفته باشید. مثلا، آگهی های تجارت برای تجارت، محل مناسبی است برای اصطلاحات مخصوص یک صنف خاص. تکرار می کنم، نهایتاً پاسخ به پیام بازاریابی شما بستگی به نوع مخاطبان تان دارد

آیا آگهی نوشتن کار ساده ای است؟

هرگز. آگهی های بازاریابی مانند هیچ نوع نوشته ای نیستند بخصوص در بازاریابی انلاین .استانداردهای آگهی های بازاریابی مشابه هیچ نوشته ای نمی باشد آنها از بسیاری از قوانینی که درکلاس زبان انگلیسی یادگرفته ایم تبعیت نمی کنند و بیشترمتکی اند براقناع، روانشناسی، خلاقیت و درک درست کسب‌وکار و مصرف کنندگان خاصی که دارید. نویسندگان الزاما آگهی نویس مسلط و خوبی نیستند و برعکس،. اگر هذفتان این می باشد که تبلیغات کسب و کار خود را خود بنویسید قبل از دست به قلم بردن، نحوه نوشتن را یاد بگیرید.ولی اگر می خواهید آگهی نویسی استخدام کنید به خاطر داشته باشید که آنها یکسان نیستند. فقط بر روی آگهی نویسی سرمایه گذاری کنید که هم تجربه لازم را دارد و هم زمانی را برای فهمیدن کسب و کار و نوع مشتریان شما در نظر می گیرد

استراتژی های کاهش هزینه های بازاریابی

راهکارهای استفاده بهینه از بودجه بازاریابی کسب و کارهای کوچک و محدود برای کسب نتایج بزرگ بازاریابی

10 استراتژی صرفه جویی در هزینه های بازاریابی

کسب و کارهای کوچک بودجه محدودی برای بازاریابی در نظر می گیرند و این به معنی که باید براساس مدیریت دقیق هزینه ها و بررسی شذه هزینه ها صورت گیرد در بازاریابی و فروش که بتوانند در بازاریابی های کوچک نتایج بزرگی دست یابند .

فراتر از تبلیغات محیطی تبلیغ کنید

تبلیغات فرا منطقه ای و محیطی کنید تهیه و تولید تبلیغات هزینه زیادی می برد . اما راه حلهایی وجود دارد که تبلیغات تان را ارزان تر به دست بازار هدف تان برسانید. یکی از راه ها این است که تبلیغ چاپ کنید و هر جا که توانستید به دست مشتریان برسانید. وقتی به استعلامی جواب می دهید پیوست آن تبلیغات خود را نیزمی توانید بفرستید بخصوص در حال حاضر با افزایش و توسعه بازاریابی آنلاین می توانید با کمک بازاریابی شبکه های اجتماعی به راحتی تبلیغات ارزان داشته باشید . این کار چشم اندازی از دلیل پاسخگویی شما را به مشتری می دهد و بر پیام تان تاکید می ورزد. تبلیغات ها را به سازمان و شرکت های دیگر نیز توزیع کنید تا آنها را نیز مطلع کنید. مطمئن شوید که فروشنده های تان نسخه های بیشتری همیشه همراه داشته باشند. پشت برگه های دیتا شیت تبلیغ کنید. چرا که مخاطبان و خوانندگان این دیتا شیت ها دو برابر از تبلیغات تاثیر می گیرد. برگه های تبلیغاتی برای پست کردن همراه پاسخ یک نامه یا فرستادن همراه یک کارت هزینه بسیار کمی دارد. با این کار تبلیغات خود را با کمترین هزینه به گروهی کاری دیگر می رسانید در صورتی که حوزه کاری و تبلیغات شما در راستای طبیعت و … می باشد بهترین شکل تبلیغات تنظیم و ارائه بروشور آموزشی به صنایع دیگر می باشد

 

مدیریت هزینه بازاریابی

شیوه ی تبلیغات خود را حفظ نمایید

بسیاری از بازاریاب ها تبلیغات قبلی خود را ول می کنند و جدیدترش را می سازند این روش تبلیغ کردن وقت تلف کردن است. زمانی که تبلیغات در گذشته مخاطبان را جذب می کند نباید روش خود را تغییر دهیم و یک روش جدید را انتخاب کنیم .تا زمانی که مشتری تان آن را می خواند و به آن واکنش نشان می دهد، شما همان تبلیغات را ادامه دهید

یک تبلیغات چقدر باید کار کند که نتیجه دهد؟

شرکت Ludlow یک تبلیغات را 41 بار در همان ژورنال چاپ کرد. بعد از 11 سال استعلام های بیشتری نسبت به اولین چاپ آن در سال 1966 دریافت کردند. اگر مفهوم تبلیغات های که تهیه کرده اید هنوز هم می فروشند از اول شروع نکنید در صورتی که تبلیغات و روش تبلیغی شما همچنان پاسخ می دهد نیازی نیست از اول مجدد شروع کنید و روش خود را تغییر دهید . بلکه نیاز است در صورت نیاز تغییراتی در طراحی لوگو و تبلیغات های موجود را بروز رسانی نمایید با توجه به نیاز و خواسته مخاطبان و جامعه هدف خود .اگرچه این کار ممکن است برای مدیر تبلیغات نا خوشایند باشد ولیکن در پول صرفه جویی می شود.

انتخاب روش تبلیغ متناسب با کسب و کار

بعضی از کارآفرین ها ومدیران بازاریابی بودجه تبلیغاتی زیادی را دریافت می کنند چیز عجیبی که در مورد برخی کارآفرین ها که کمی بودجه تبلیغاتی بیشتر دریافت می کنند، این داستان است. آنها تبلیغات های با کلاس در بروشورهای تمام رنگی و کلی چیز های گران قیمت را که بوسیله شرکت های بزرگ تهیه می شود را می بینند و می گویند ما چرا نباید از این چیز ها داشته باشیم. نکته مهم این است که روش و شکل ،تیپ و رنگ تبلیغات کسب و کارتان باید مستقیما از بازاریابی محتوا و بازار و محصولات تان نشات بگیرد. نه از خروجی تبلیغاتی دیگر شرکت ها. تولید تبلیغات که برای بازار حدف بیش از حد شیک است تلفات محسوب می شود. و حتی ممکن است به فروش آسیب برساند.

از تبلیغات ماژولار استفاده کنید

یکی از مشکللات تبلیغاتی متداول در بازاریابی سنتی و دیجیتال مارکتینگ این است که تبلیغات از یک محصول را چگونه به بازار های گوناگون و کوچک ارائه کنیم. هر بازار نیازها و خواسته های مختص بخ خود را دارد و محصول را به دلایل گوناگون می خرد. اما در بودجه خود توان درست کردن تبلیغات برای همه این بازار های کوچک را ندارید. راه حل برای پوشش دادن تمام بازارهای هدف تهیه و تنظیم یک قالب بروشور کلی است که بتوان برای هر نیاز قسمت مربوطه را اضافه کرد. در تبلیغات ماژولار قسمت اصلی ثابت می ماند و برای هر بازار قسمت های فرعی را جداگانه تنظیم می کنیم و با این کار پول خوبی را ذخیره می کنیم.