دانلود پایان نامه

مغناطیسی، دارای حافظه بیشتر و امنیت بالاتری هستند. از آنجا كه این كارت‌ها دارای ریزپردازنده هستنـد، قادرند با بهره‌گیری از نرم‌افزارهای مختلف، داده‌های مختلفی را پردازش كنند؛ بنابراین صرفاً برای تعاملات مالی استفاده نمی‌شوند. كارت هوشمند سوخت نمونه‌ای از به كارگیری این‌گونه كارت‌های هوشمند است.
 ب- كـارت‌های حـافـظه یـا در اصـطلاح Memory Cards كه قادرند تا چـند كیلوبایت داده را در تـراشه حافـظه خود نگهداری كنند و چون فاقد ریزپردازنده هستند، توانایی پـردازش داده‌ها را ندارند؛ از این رو صرفاً برای یك منظور و كاربرد خاص آن هم در شرایطی كه سیستم مذكور فاقد پیچیدگی و حالات مختلف باشد، استفاده می‌شوند.كارت‌های اعتباری تلفن كه با قیمت 16هزار ریال از جانب شركت مخابرات فروخته می‌شوند و دارای20هزار ریال اعـتبار هستند، نمونه‌ای از این‌گونه كارت‌ها به شمار می‌روند. (ناظمی و همکاران، 1384)
در دیدگاه دوم، كارت‌های هوشمند از نظر تماس یا عـدم تماس با دستگاه كارت خوان به دو دسته تقسیم می‌شوند:
نـوع اول كه به آنـها Contact Smart Cards گفتـه می‌شـود، دارای یـك مدار یـكپارچه (IC) یـا تـراشـه (Chip) بـا تـوانایی پردازش داده‌ها هستند و ممكن اسـت دارای حافظه و یا فاقد آن باشند و برای مـشاهده یا دریافـت داده‌هایشان بایـد آنها را در دستگاه یا ماشین مربوطه قرار داد تا تماس فیزیكی بین كارت و دسـتگاه یا ماشین كارت خوان مربوطه برقرار باشد. این كارت‌ها ابـزاری مناسـب برای پرداخـت‌های الكتـرونیكی در تـعاملات online هسـتند، كارت‌های شـناسایی (ID Card) و كارت‌های سلامت (Health Card) نمونه‌هایی از این كارت‌های هـوشمند تماسی هستند.
نوع دوم از این كارت‌ها كه به آنها Contactless Smart Cards گفته می‌شود، دارای فناوری جدیدتری هستند كه آنها را از تماس فیزیكی بین كارت و دستگاه بی‌نیاز می‌كند. در حقیقت به جای صفحه تماس، دارای آنتنی هستند كه قادر است در فاصله‌ای مناسب با دستگاه مربوطه ارتباط برقرار كند. اما این آنتن برخلاف آنتن رادیو و یا آنتن گوشی تلفن همراه، به صورت بخشی زائد و بلند نیست بلكه به صورت یك لایه در داخل خود كارت،‌ قرار گرفته است. گذرنامـه‌های الكترونیـكی (Electronic Passport) كارت‌های مـربوط به پرداخت هزینه در برخی پاركینگ‌های عـمومی، برخی از كارت‌های شناسایی و یا كارت‌های ورود و خروج پرسنل، از نوع كارت‌های هوشمند بدون تماس هستند. (ناظمی و همکاران، 1384)
کارت اعتباری Visa PrePaid
یک کارت اعتباری پیش پرداخت شده ( PrePaid ) می باشد که برای خریدهای online و تلفنی در اینترنت میتوان از آن استفاده کرد . عملکرد آن دقیقا به صورت سایر کارتهای اعتباری می باشد . تنها تفاوت آن اینست که این کارت تنها بصورت online قابل استفاده می باشد و شما می بایست قبل از خرید ، کارت خود را شارژ نمایید .
کارت اعتباری فوق از نوع VISA می باشد ، بنام شخص متقاضی صادر می گردد ، در سایت های اینترنتی و فروشگاههای آنلاین قابل استفاده می باشد و در خرید هایی که بوسیله تلفن و یا FAX صورت می گیرد می توان از آن استفاده کرد . کارت فوق شامل شماره ۱۶ رقمی ( Card Number ) یک کد CVV و یک تاریخ انقضاء (Expire Date ) میباشد که شما با ورود این اطلاعات در هر سایت اینترنتی می توانید کالای مورد نظر خود را خریداری و یا از خدمات آن بهره مند شوید . این مبلغ یکبار و فقط برای صدور کارت اعتباری پرداخت می شود . (ناظمی و همکاران، 1384)
کارت اعتباری MasterCard , Visa Debit
در این حالت برای شما یک حساب بانکی به نام خودتان نزد یکی از بانکهای خارجی افتتاح می شود. این سرویس شامل دو کارت Visa Debit و Mastercard می باشد که به حساب بانکی شما مرتبط است . خرید های آنلاین یا آفلاین از طریق این کارت ها امکان پذیر می باشد .شما می توانید واریز ، برداشت و انتقال پول به کارت های خود را از طریق سیستم بانکی انجام دهید .کارت اعتباری Visa debit نوعی ابزار پولی و اعتباری است که جایگزین مناسبی برای حمل ارز در مسافرتهای خارجی بوده و از این نظر موجبات آسایش و فراغت خاطر دارندگان آن را در اینگونه سفرها فراهم می نماید.کارتهای اعتباری هم اکنون در سطح بین المللی و در اقصی نقاط جهان کاربرد وسیعی داشته و علاوه بر خرید های اینترنتی ، در کلیه مکانهایی که مجهز به سیستم پذیرش کارتهای اعتباری باشند ( از جمله فروشگاهها ، هتلها ، رستورانها ، تهیه بلیط هواپیما، خرید از مراکز خرید، بازدید از پارکها، موزه ها، نمایشگاها ) قابل استفاده خواهند بود . همچنین با داشتن این کارت می توانید پول خود را از دستگاه های خود پرداز ATM در سراسر دنیا دریافت نمایید . سیستم فوق دارای سرویس Online Banking می باشد . شما قادر به انجام کلیه عملیات بانکی از قبیل : آمار پرداخت ها و دریافت ها – انجام حواله بانکی بصورت آنلاین ( Wire Transfer ) – پرداخت صورتحسابها – امکان تعریف حسابهای زیر شاخه با واحد پول مورد نظر – دریافت و انتقال وجوه از حسابهای بانکی و … خواهید بود . (ناظمی و همکاران، 1384)
آثار اقتصادی کارت‌‌های اعتباری
كارت‌های اعتباری، افزون بر منافع شخصی كه برای صادركننده، پذیرنده و دارنده‌ی كارت دارد، دارای آثار مثبت و منفی درسطح ملّی برای كّل جامعه است كه برخی از آن‌ها عبارتند از:
1) صرفه‌جویی در هزینه‌ی چاپ اسكناس‌؛ استفاده مكرّر از اسكناس، به‌مرور زمان، كهنگی و فرسودگی آن‌را به‌دنبال دارد و از طرفی از حیث بهداشت نیز اسكناس‌های كهنه، ناقل انواع بیماری‌ها هستند
. بر این اساس، ضرورت دارد هر چند سال، اسكناس‌ها تجدید چاپ شوند كه به هزینه‌ی سنگین نیاز دارد.
 2) حذف عملیات اضافی‌؛ با فراگیر شدن استفاده از كارت‌های الكترونیكی، بسیاری از عملیات اضافی حذف می‌شود. كوتاه شدن صف ‌های طولانی پای صندوق‌های بانك‌ها و فروشگاه‌ها، كاهش خطاهای ناشی از اشتباهات دریافت و پرداخت پول نقد، حذف مدّت زمان برای ثبت اسناد مالی و از بین رفتن زمان‌های صرف‌شده برای تردّد بین بانك‌ها و فروشگاه‌ها، فقط بخشی از مزایای استفاده از كارت‌های اعتباری است.
 3) حفظ امنیت جانی و مالی افراد؛ استفاده از كارت‌های ‌اعتباری باعث می‌شود، تا دارندگان آن‌ها، از حمل مقادیر فراوان پول و تحمّل ریسك از دست دادن یا تقلّبی بودن آن رها شوند. همچنین ضمن حفظ امنیت جانی خود با خاطری آسوده به انجام معاملات مورد نظر بپردازند.
4) شفّاف شدن فعّالیت‌های اقتصادی‌؛ از عناصر مؤثّر بر حجم پول جامعه، سرعت گردش پول در معاملات است. در وضعیت كنونی كه بیش‌تر معامله‌ها به وسیله‌ی اسكناس صورت می‌گیرد، آمار دقیقی از كیفیت گردش پول نیست و این باعث می‌شود، سیاست‌های ‌پولی، گاهی بی‌اثر یا كم‌اثر شود.
5) افزایش گردش معامله‌ها‌؛ سرعت و آسانی معامله با كارت‌های اعتباری و اطمینان به پرداخت منابع از طرف بانك‌ها و مؤسّسات صادركننده، باعث گسترش معامله‌ها و توسعه بازار كالاها و خدمات و در مجموع سبب رشد و توسعه بخش‌های گوناگون اقتصادی می‌شود.
 6) افزایش عرضه پول و نقدینگی؛ صدور کارت‌‌های اعتباری از طریق افزایش اعطاء تسهیلات مانده حساب‌های مربوط به کارت‌‌های صادرشده و افزایش ضریب تکاثری نقدینگی پول، باعث افزایش عرضه پول و نقدینگی می‌شود. (کوارویی، 1385)
مشکلات اقتصادی این کارت‌‌ها
1) شیوع بدهکاری افراد؛ افراد به تصور اینکه بیش از دارایی حقیقی خود مالک هستند، گرفتار وام‌های سنگینی می‌شوند.
2) تورّم؛ این قرارداد عاملی برای تورّم به‌شمار می‌آید؛ زیرا مردم بیش از مقدار مورد نیاز خود به خرید کالا روی می‌آورند. از طرف دیگر، افزایش حجم نقدینگی نیز تورم‌زا است.
3) استثمار؛ رواج این قراردادها باعث استثمار می‌شود؛ زیرا بانک‌ها قدرت خرید افراد را در استثمار خود خواهند داشت و سرمایه‌گذاری‌های تجاری در اختیار آنها خواهد بود. (کوارویی، 1385)
 
POS
دستگاه‌ پایانه فروش یا کارتخوان (POS) دستگاهی است که از طریق ارتباط تلفنی یا شبکه‌ای به سیستم بانکی امکان انتقال خودکار مبلغ خرید از حساب فروشنده را فراهم می‌سازد. دستگاه‌های پایانه فروش علاوه بر امکان پرداخت دارای عملکردهای مختلفی از جمله پرداخت قبوض، شارژ سیم‌کارت، اعلام موجودی، دریافت صورتحساب، امکان انصراف از خرید و گزارش روزانه است که صاحبان آن را از مزایای شعبه کوچک بانکی برخوردار می‌کند. (اردکانی و باقرزاده، 1388)
مزایای استفاده از پایانه‌ فروش الکترونیکی
پوزها از ابزارهای مهم در نظام اقتصادی مدرن محسوب می‌شوند؛ ابزاری که در بازار سنتی ما با کم‌توجهی مواجه شده و کاربرد قابل توجه آنها مورد استقبال عموم قرار نگرفته است. البته بخشی از این کم‌توجهی ناشی از ضعف فرهنگ‌سازی و کم‌اطلاعی شهروندان از کاربرد و مزایای این دستگاه است اما بخش دیگر به دلیل ناهماهنگی‌های سیستم اقتصادی کشور در استفاده از فناوری‌های نوین اقتصادی و شیوه‌های بهره‌برداری از آن است. بعضی از مزایای استفاده از این دستگاه‌ها به شرح زیر است:
1- کاهش اتلاف زمان و سفرهای غیرضروری .
۲- ضریب امنیتی بسیار بالا.
۳- استفاده از پایانه فروش هیچ هزینه‌ای برای دارنده کارت ندارد.
۴- اسکناس یکی از عوامل انتقال آلودگی‌ها و بیماری‌هاست. (اردکانی و همكاران، 1388)
تاریخچه سیستمهای POS
• در سال 1878 دستگاه ثبت پول (cash register) توسط James Ritty اختراع شد.
• در سال 1884 ، NCRدر ایالت متحده بوجود آمد.
• در سال 1970 اولین پایانه POS ایجاد شد.
• در سال 1971 اولین cash register الکترونیکی ابداع گردید.
• در سال 1979 سیستم اسکن POS ابداع شد.
• در سال 1981 اولین POS رستورانی ابداع شد.
دستگاههاي POS به دو دسته تقسيم مي شوند:
دستگاههاي POS درون شعبه
دستگاههاي POS فروشگاهي (اردکانی و همكاران، 1388)

ATM
ATM) Automated Teller Machine) ماشيني خودکار، بسيار دقيق و كارآمد جهت ارائه خدماتي همچون دريافت، پرداخت و انتقال وجوه به صورت اتوماتيك در هر ساعت از شبانه ‌روز به مشتريان مي باشد.
نماي بيروني يک دستگاه ATM داراي 5 خروجي و 3 ورودي مي باشد که بشرح ذيل است :
قسمتهاي خروجي عبارتند از :
1- صفحه نمايشگر (Monitor)   2- دريچه رسيد مشتري (Receipt Slot)  3- دريچه پرداخت وجه (Dispenser Slot) 4- دريچه پاکت (Diposit Slot)  5- بلندگو (Speaker)
قسمتهاي ورودي دستگاه عبارتند از:
1- کارت خوان (Card Reader) 2- کليد هاي منو (Menu Key) 3- صفحه کليد مشتري (Key Pad) 4- بارکدخوان
وضعيت بانك‌ها با توجه به برنامه‌هاي وزارت اقتصاد و دارايي و تبيين اهداف هر سال و پي‌گيري‌هاي معاونت بانك و بيمه آن رو به بهبود است. ابتدا كار به جايي رسيده بود كه عده‌اي فكر مي‌كردند براي توليد كار ممكن است خودپرداز انساني 24 ساعتي در دستور كار بانك‌ها قرار گيرد. دستگاه پوز هم از اجناس لوكس به حساب مي‌آمد. با اين تفاسير رسيدن به حدود 24 ميليون كارت، 7645 خودپرداز و 170 هزار پوز در انتهاي سال 86 مقداري مناسب است. 
تاریخچه دستگاه های ATM این روزها تقریبا ۴۰سال از خدمت‌گزاری اولین دستگاه خودپرداز (ATM) به بشر می‌گذرد. دستگاهی كه به طور مسلم در آغاز نه ریخت و قواره‌ای اینچنین داشته و نه مكانیسمی امروزی. اما بی شك مهمترین انگیزه اختراع چنین ابزاری كاهش رودرویی با كارمند باجه‌نشین بوده است. 
اولین دستگاه مکانیکی پرداخت وجه نقد توسط لوتر جورج سیم جیان ساخته و در سال 1939 در نیویورک توسط بانک نیویورک نصب گردید. اما پس از گذشت 6 ماه به دلیل عدم استقبال مشتریان برداشته شد. 
از آن پس تاریخچه دستگاه خودپرداز به مدت 25 سال متوقف گردید تا زمانی که “دلارو” اولین دستگاه خودپرداز الکترونیکی را ساخت که نخستین بار توسط بانک بارکلی در شهر کوچک ان فیلد در شمال لندن در تاریخ 27 ژوئن 1967 نصب شد. این اختراع به آقای جان شپرد بارن منتصب گردیده است، هر چند در همان زمان برخی دیگر از مهندسین به علت تحقیقات


دیدگاهتان را بنویسید